Zaprzyjaźnij się ze swoim oddechem

ZAPRZYJAŹNIJ SIĘ ZE SWOIM ODDECHEM

⇒ Na co dzień rzadko zdajemy sobie sprawę ze swojego oddechy. Zapominamy jakim cennym jest darem, o tym jaki jest ważny przypominają nam jogini i nauczyciele medytacji, uważności, relaksacji.

Oddech zwiększa energię życiową.

Zauważyłeś kiedyś, że gdy się denerwujesz, lub czegoś boisz, nie oddychasz pełną piersią? Wtedy często oddech jest krótki.

Teraz żyjemy szybko, pędzimy, wstajemy, szykujemy się do wyjścia, zapominamy, zjeść, lub jemy nieuważnie – szybko, byle jak. Spieszymy się do pracy, szkoły, uczelni. Ciągle w biegu. Ciągle gdzieś.

Zastanawiałeś się wtedy jaki masz oddech?

Jest on głęboki, czy płytki?

 A może czasami go wstrzymujesz?

Jak oddech płynie w twojej konwersacji z osobą w której towarzystwie dobrze się czujesz, a jak z przełożonym, czy nauczycielem w szkole?

⇒ Zachęcam Cię do uważności, i obserwacji swojego oddechu. Zastanów i sprawdź jak oddychasz. Jakiej jakości jest oddech, i jak jako osoba funkcjonujesz gdy go skracasz, w jakich konkretnie momentach to jest?

⇒ Kiedyś na jednym warsztacie prowadzący zadał mojej grupie pytanie:

„Dlaczego palenie sprawia ludziom przyjemność? Dlaczego odczuwają relaks?”

Możliwe, że jest to poświęcenie chwili dla siebie, uzależnienie od substancji, wpływ substancji na organizm. Jednak za każdym razem, musi być wykonany duży oddech. Ten cenny oddech który ma zbawienny wpływ dla naszego organizmu. Duży głęboki wdech i wydech, trochę jak przy relaksacji 😉

⇒ Niedawno usłyszałam pewne słowa, osoby która zmaga się z depresją, dzielę się tym z wami bo uważam je za cenne.

„Dlaczego dawałem tak długo rade, i się nie rozsypałem, dlaczego dopiero teraz? Jak teraz patrzę na swoje życie, to wiem że moje problemy nie zaczęły się teraz, one cały czas były, od bardzo dawna. Kiedyś trenowałem intensywnie pływanie, musiałem kontrolować oddech, brać duże wdechy, zatrzymywać je na pewien czas. Moje ciało, rozładowywało część emocji w sporcie, dzięki temu przeżyłem.”

Uważność na oddech jest bardzo ważna. Pomocna szczególnie wtedy, gdy chcemy go automatycznie skrócić – np. pod wpływem stresu, lęku, trudnych emocji. Weź wtedy głęboki wdech i wydech. Daj sobie to cenne powietrze którego potrzebujesz.

Możesz sobie wykonać teraz krótkie ćwiczenie.

  • Wycisz, telefon, zadbaj o spokój wokół ciebie. Przygaś światła. Możesz włączyć spokojną muzykę (np. odgłosy przyrody, oceanu, pianina, czy gitary)

  • Nastaw stoper na 2/3 minuty, masz tutaj zawsze dowolność, pamiętaj, że to twoje preferencje są najważniejsze.
  • Połóż się – gdziekolwiek, podłoga, łóżko, kanapa, dywan – tak by było wygodnie.
  • Zamknij oczy.
  • I po prostu zacznij głęboko oddychać.
  • Wdech nosem, a wydech ustami. Możesz sobie dla ułatwienia, liczyć do 8.
  • Wdech…1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 i wydech 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.
  • Powtarzaj to przez czas trwania 2/3 minut.

⇒ Po ukończeniu zadania, zastanów się jak się masz, jak to na Ciebie wpłynęło i jak się masz?

To proste ćwiczenie z oddychaniem możesz powtarzać zawsze i wszędzie. Wystarczy głęboko oddychać. Dać sobie ten spokój, który przynosi głębokie oddychanie. Działa to nawet w stresujących sytuacjach, przyjrzyj się sobie wtedy, złap się na tym że tracisz swój oddech i daj ciału tego czego potrzebuje – odetchnij. Oddychaj.

 


NASI SPECJALIŚCI


Autor: Magdalena Bogusz

⇒ Uważasz, że brakuje jeszcze czegoś w tym artykule, występują jakieś błędy, lub chciałbyś by pojawił się nowy, wyjaśniający zagadnienia dotyczące psychologii, psychiatrii, psychoterapii. Skontaktuj się z nami.

⇒ Masz jakieś pytania dotyczące opieki psychologiczno psychiatrycznej w Polsce lub w Szwecji, skontaktuj się z nami, chętnie odpowiemy na te pytania.


 

 

Cart Item Removed. Undo
  • No products in the cart.